onsdag, januari 21, 2009

Mat med barn

Jag skriver då och då hur underbart det är att laga mat med mina barn, och då framförallt med min dotter - en tjej som numer är snart fem år och duktigt intresserad av mat. Att laga mat är något jag älskar och som jag gärna vill både dela med barnen, men också - har det visat sig - en av de få grejer jag som pappa faktiskt kan lära mina barn.

Jag umgås därför gärna med dem i köket. Dottern brukar få någon arbetsuppgift som att skala morötter eller potatis, röra i grytor och kastruller, smaka av och krydda maten. Själv får jag (ibland utan inbladning) använda den stora kockkniven och skära ingredienser i mindre bitar...

Men så är det inte för alla. Annika, på utmärkta matbloggenSmaskens skriver idag ett inlägg om hur hon tycker att matlagning med barn, och kanske framförallt bilden av hur matlagning med barn är i media, inte stämmer överens med hennes verklighet. Bra skrivet. Kärnfullt.

Jag håller inte riktigt med henne (som ni kanske förstått), men jag tycker att inlägget är bra och det är viktigt att också förstå att alla inte har samma inställning eller erfarenheter som jag. Kolla in det!

3 kommentarer:

Sanna sa...

Tack för tipset. Ska bli intressant att se vad hon skriver. Hörde dig förresten i radion! Riktigt roligt när jag insåg att det var du :)

Att laga mat med barnen i köket är en favorit även hos oss. Numera är de så stora att de helt enkelt tar över alltihop ett par gånger i månaden! Då sitter man nöjt avslappnat vid köksbordet med ett glas vin och blir sen serverad en för det mesta otroligt god och väl komponerad middag!

Pytte/Eleonora sa...

Även jag blev inspirerad och svarade på Annikas inlägg - kolla gärna!

FamiljenFriluft sa...

Ayla: Lyxigt! :-) Sist dottern och jag lagade mat ihop (i onsdags) blev det faktiskt hjortinnanlår, grönsaker och potatisgratäng. Det är också lyxigt! :-)

Pytte: Bra skrivet! Riktigt bra!