söndag, mars 04, 2012

Något slags grundgryta på typ thailändska

Jag börjar med att säga det direkt - jag kan INGET om genuin thaimat. Men jag fuskar ibland och då blir det typ "något med kokosmjölk".

Idag var en sådan dag. Var hemma hos flickvännen och skulle för första gången få träffa den tre veckor gamla systerdottern (flickvännens alltså, min egen systerdotter är betydligt äldre).

I köket fanns "typ ingenting" som flickvännen uttryckte det och snart skulle det utfodras 8 hungriga familjemedlemmar. Dags för lite hard core improvisational cooking, således.

Efter snabb plundring av skafferi, kyl och frys kom jag med förslaget: "något typ thailändskt?" Har nämligen en thai-inspirerad grytbas som jag kan använda både till fisk, skaldjur, kyckling, biff. Idag blev det med räkor.

Lite goda wokvänliga grönsaker
1 st gul lök
2 st vitlöksklyftor
1 tsk sambal oelek
200 ml kokosmjölk
1 tsk vinäger eller limejuice
1 st buljongtärning av valfri sort
1/2 dl vatten
En liten nypa salt
En liten nypa socker

Fräs grönsakerna i lite olja. I med vitlöken sist, så den inte bränns.
Skvätt på limen/vinägern.
Tillsätt sambal oelek, vatten och buljongtärning.
Dra ner värmen så grytan småputtrar.
I med kokosmjölk. Låt koka ihop snabbt.

Nu har du en god grytbas att slänga i fisk, skaldjur eller wokad kyckling eller biff...

Lycka till! Smaklig måltid!

Inga kommentarer: