torsdag, december 20, 2007

Det här med upphovsrätt...

Läser på Aftonbladet om det här med att "Äntligen Hemma-Jimmy" snott en bok om heminredning, satt sitt namn på den och sedan sålt den vidare till Ica Förlag, som nu måste ta tillbaka upplagan och makulera den.

Jag vet inte vad jag skall säga. Eller skriva. Men jag är inte speciellt förvånad. Hela Mediasverige funkar ju så - man läser något, tar det, skriver om det och sedan säljer det igen i ny förpackning. Kolla in någon nyhetsportal så ser du - i princip alla artiklar som är "stora" körs i alla stora tidningar. Tidningarna skriver av varandra.

Nu när så mycket text dessutom blir elektronisk blir den ju också väldigt lättillgänglig. Enkel att plagiera. Att sno.

Det jag känner är befriande i just det här fallet är att han faktiskt blev påkommen. Och att han då inte körde med "Per Gessle-försvaret" ('Va?! DET har jag aldrig hört förut? Är det inte JAG som skrivit det här?') utan gör en pudel och berättar som det är. Snubben har inte hunnit skriva färdigt boken innan deadline och i stället för att fråga sitt förlag om mer tid snor han texten.

Det är här jag tycker att tjäsnter som t.ex.Vulkan har ett existensberättigande. Det finns liksom inget förlag som kan trycka på om en deadline. Författaren sätter själv sin deadline. Dessutom finns inget förlag som så att säga måste ta tillbaka en upplaga och makulera den. Om det kommer ut att en bok är snodd rakt av har den på Vulkan helt enkelt inga läsare längre. Det är obamhärtigt, men på riktigt. Inget bjäfs.

Samtidigt är jag rädd för att Vulkan inte skall ha tillräckligt många kunder eller användare för att man skall lägga märke till om någon snöppeljöns skriver ut min bok, och sedan lanserar den som sin egen.

Därför är det intressant att se vad det här med Vulkan kan göra för upphovsrätten.

Inga kommentarer: