fredag, januari 13, 2012

Brand på restaurangbåten Gerda

Har idag - liksom de flesta dagar lyssnat på sveriges radios P4 radio stockholm. Där har nästan alla nyhetssändningar idag rört en svärsläckt brand ombord på restaurangbåten Gerda.

Gerda låg på norr mälarstrand, mellan typ stadshuset och bensinmacken. Gerda var säkert för somliga den restauranginstitution för vissa som den idag har beskrivits. Men Gerda har också förekommit i mindre smickrande sammanhang.

Jag tänkte i morse på var jag tidigare hört namnet Gerda och försökte komma ihåg om jag skrivit om båten själv.

Det hade jag inte, men när de första rapporterna om Gerda började komma i morse vaknade också sociala medier till liv. Och när jag läste det härkom jag ihåg.

Idag har nätet fullkomligt svämmat över av rykten om vad som ligger bakom branden. polisen rubricerar tills vidare händelsen som "mordbrand". Och oavsett om polisen har rätt påminns jag åter om att krogbranchen fortfarande har en svårtvättad stämpel på sig om "gangsterbusiness".

Inga kommentarer: