onsdag, juli 11, 2007

Middag i paradiset, på Östersjön

Jodå. Det är säkert supersvennigt, men ärligt - det är bara SÅ himla BRA!

Jag vet att alla hippa restaurangmänniskor sitter där hemma och gnuggar händerna av förtjusning över hur mycket ved de får till mitt slutgiltiga bål i deras bloggar, men hey - jag gillar verkligen det här och jag står för det. Såhär är det alltså:

Fru Värn hade i födelsedagspresent, när hon fyllde 30, för en månad sedan, fått "ett barnfritt dygn med god mat och trevligt miljöombyte för två" och valde - inte helt utan min överraskning - att tillbringa dygnet med mig. Det hela har varit en sådan där "minikryssning" till Mariehamn med Birka Paradise (och nu hör jag skratten ifrån minablogg-grannar).

Dotterns farmor och farfar tog hand om dottern, bokade resa och hytt och - visade det sig - maten och vi åt således "kryssningsmeny" igår kväll.

Det är alltså en meny med tre "förutbestämda" rätter - eller rättare, en meny med förrätt, två alternativ till varmrätt, och så en vettig dessert. Igår serverades "sommartallrik" - en liten tallrik med gravad lax, hummersill, räkor och en god potatissallad tillförrätt. "Oxfile med svartpepparsky" ELLER "Ugnsbakad hälleflundra med chablissås" till varmrätt och så till sist en pannacotta med halloncoulis och färska hallon, till dessert.

Även i mina mest modesta ordalag kan jag säga att en sådan meny, med den kvalitet den tillagas på Birka Paradise, i deras fina restaurang, med den service man blir behandlad till priset av typ 270 bagare är "ett kap" för att inte säga "löjligt prisvärt".

För att ge någera personliga omdömen om maten kan man säga att Frun åt oxfilén, som "smälte i munnen" och jag själv åt hälleflundran, som - hands down - är om inte det allra bästa så förmodligen i alla fall det bästa jag kommer ihåg, jag har ätit i fiskväg, på restaurang över huvud taget. Perfekt konsistens på fisken. En chablissås som inte är för söt, inte är för fet, korrekt avvägd och en njutning till både smak och konsistens, serverad med kulpotatis och goda grönsaker.

Ni kan kalla mig "Svenne" eller "tönt" eller vad ni vill. Jag VET att det inte är "fint" att tycka om mat på ålandsbåt, men var du där igår vet du vad jag snackar om. Det här är bara "grejerna". Bara så ni vet. Och hey - om du var där igår åt jag bättre än du, vad du än säger.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ok, jag är iofs blatte, men är inte Birka till för folk som är äldre än 60?

Sen kan maten mycket väl hålla hög klass. Pensioneers är trots allt rätt kräsna.

KARLAVAGNEN sa...

Sluta be om ursäkt för att du existerar! Så himla svenskt! Skön avkoppling och god mat utan ungar - kan nog inte bli bättre eller?

FamiljenFriluft sa...

Omie: Well, jag vet inte om jag håller med. Jag tror att de flesta som åkte nu när vi åkte (vilket ju i och för sig var mit ti veckan) var folk i 35-40-nånting-åldern. Några yngre par med barnvagnar (som tydligen inte fått farmor och farfar att rycka in)Något "köpa öl-gäng" snubbar som gick runt i shorts och linne och några pensionärer. Ganska blandat alltså, men jag skulle tro att de FLESTA var runt 40. Det ser givetvis annorlunda ut på helgerna, när det är mer "party"...

Karlavagnen: Jag vet. Förlåt! :-)