fredag, april 21, 2006

LÅNGfredag, påsken och veckan som varit.

Långfredagen kändes verkligen lång. Jag var trött och omotiverad. Hade ju påskbordet att få i ordning och så var det lammstek som käk. Körde omeletter som kvällsmat, vilket i och för sig gick hem. Tina var på jobbet och hälsade på. Kul. Vi snackar lite utbyte av tjänster, med att hon praktiserar hos mig och jag eller några av mina kockar praktiserar hos henne. Kan bli kul.

På långfredagskvällen var jag med Fredrik och såg "Babas bilar". Kul och skönt med en film man inte behöver engagera sig i. Kändes skönt. Vi åt på gamla favvohaket "bamboo palace" på kungsgatan, men jag antar att de bytt ägare eller i alla fall gjort om konceptet för det var mer inriktat på buffé numer och så asiatiska finrätter. Tidigare kunde man gå dit och äta bra asiatisk husmanskost för mindre pengar. Vet inte vilket som är bäst, men det var i alla fall annorlunda.

Så kom påsken.Påskbordet i år var mindre än förra året, men det var fortfarande en hel massa grejer att få ut på bordet: Ägghalvor med majjo och rom, räkor, ishavssallad, skagenröra, gubbröra, anjovislåda, prinskorv och köttbullar, kokt potatis, gravad lax (som vi gravade själva) rökt lax, sillbord (med 4 sorters sill i år - man KAN 1-2-3-lagen nu...), ostkaka, tre olika tårtor (vilket - för en gångs skull - var kul. Jag brukar HATA tårtor, men det var rätt kul att mecka med gelatin och marsipan och grejer, för en gångs skull), godis i massor (jag gjorde kanderade mandlar, bl.a.) och säkert något annat jag glömt att skriva upp...

Det var kul och uppskattat. I år satt också gästerna ned och åt ordentligt. De inte bara sprang in och kastade i sig några räkor innan de gick igen. Det var skönt. När man lägger ned så mycket tid på att laga och garnera maten är det alltid roligt när det är uppskattat.

På påskaftonskvällen åkte jag till syrran och Hanna, min systerdotter, och käkade lite mat och fick påskägg. Mysigt, men jag var så trött-trasig att jag var världens sämsta sällskap, kändes det som. Köpte i alla fall en ny, eller bättre begagnad, mobiltelefon av systerdottern. Kul med en ballare telefon än min tidigare, och roligt med spel där man hoppar fallskärm i luren!

På påskdagen monterade jag om resterna från bordet och hade påskbord igen. Det gick bra och jag fick inte så mycket svinn på grejerna, så det känns helt ok.

På annadag påsk skulle jag varit ledig, men fick åka in ett par timmar på kvällen och köra i alla fall.- Hoppas vi får veta vad som händer med W snart. Det är jättebökigt att inte veta vad som händer. Ifall man skall anställa någon annan eller försöka fixa en fast vikarie, eller om det baar handlar om att hålla ut någon vecka till... Det blir ingen kontinuitet i vickandet heller, för den som kommer in, så det känns lite... ... . . bökigt.

I tisdags var det kokt fisk och citronsås på jobbety. Det verkade gå hem. Själv var jag på culinar på kvällen och körde lite. Det var kul, men det var tråkig mat senast. Mest grejer jag gör "varje dag" på jobbet. I och för sig var temat "långkok och husmanskost" så det är kanske inte så konstigt. Det blev i alla fall: Fläsklägg med rotmos, bruna bönor med fläsk, kalops, boeuf bourguignon, ärtsoppa och pannkakor. Något som däremot var kul var att jag fick - eftersom jag var den enda som gjort det tidigare . binda upp en bit oxfile. Sedan gravade vi den i salt, socker och krossad svartpeppar och lite kanadensisk whisky och skall varmröka den nästa vecka. Klart kul. Lite mer gourmetaktigt. Har aldrig gravat kött förut, så det skall bli spännande. Kul också att varmröka det. Undcrar vad man serverar till det...

I onsdags var det fläsk med löksås på jobbet. Det var kul, men inte den kioskvältare jag hoppats på. Jag själv kände mig så flottig och äcklig efter att ha stått vid stekbordet i två timmar, så jag orkade inte äta något alls, men de som åt tyckte det var gott. Det blev ett äpple till lunch för mig.

Igår var det ärtsoppa med pannkakor på jobbet. Dags att stå vid stekbordet igen, men jag åt i alla fall lite soppa vid lunchen.

Idag är jag ledig. Cicci skall laga mat för första gången, men det är köttfärslimpa, så det kommer att gå bra. Själv tar jag det lugnt och väntar egentligen mest på att klockan skall bli tre, så skall jag gå och hämta Elma hos Inger. Det är mysigt när vi kan vara tillsammans hela familjen. Det har varit lite för mycket jobb på sistone.

Inga kommentarer: