onsdag, april 26, 2006

Att gå på skola...

Går alltså på Kulinar för att bli diplomerad, en gång i veckan. Det är kul och sådär, men hittills har jag inte lärt mig sådär jättemycket nytt. Jag brukar dessutom vara klar bland de första, eftersom jag - till skillnad från några andra i klassen - faktiskt jobbar med att laga mat, i princip dagligen.

Att som uppgift sätta ett bord om 6 gäster är liksom inga bökigheter. Att laga svensk husmanskost är liksom inget nytt.

Så igår - när det var "smörgåsbord, bufféer och småvarmt" kändes det svårt att motivera sig att gå dit. Jag hade ju påskbuffe för någon vecka sedan på jobbet och jag gör en hel del buffeer under ett år, om man räknar med storhelger, fördelsedagar och annat, så... Elma hade dessutom ramlat och slagit sig igår. Ordentligt. Det blödde näsblod i säkert en halvtimma första varvet. Sedan småblödde hon av och till hela dagen.

Så... Jag "kände inte" för att gå igår. Fick ett snällt och uppmuntrande sms från kompisen Tina som skrev typ att det var vår och att vi snart var klara och att det bara var att bita ihop nu så skulle det säkert bli kul till kvällen också...

Och visst. Det var... .. . . ok.

Rätterna som skulle lagas var typ "svenskt smörgåsbord", så jag tyckte väl inte att något var sådär jättenytt och kul. Däremto hade vi bl.a. Janssons Frestelse på menyn och det gillar jag - liksom alla anjovisrätter - så jag kände väl viss förhoppning att det skulle kunna fixa till sig ändå, när jag börjat kolla på mise-listan för kvällen.

Vad som däremot BLEV en överraskning var att vi, mellan sillar och tråkmat, grillade paprikor, som vi gjorde små ostrullader av, som sedan dubbelpanerades och friterades. Kul. En annan kul smårätt var "suicide wings". Kycklingvingar som typ kokas i smör, tabasco och rödvinsvinäger. Mycket tabasco. Typ en DECIliter till 75 gram smör till en halv deciliter vinäger till 8 vingar. Ni hajar. Hade man pepprat dem ytterligare hade folk fått hjärtproblem...

Men de var goda.

Och det var kul.

Nu är det bara två gastronomilektioner kvar, i nästa vecka (jo, vi har två pass då) och så lite mer buffekäk så är det färdigt sedan.

Största behållningen hittills har alltså varit kycklingvingar och kompisarna. Men snart är det ju examen...

Inga kommentarer: