måndag, april 24, 2006

Lasagne och VAB.

Ja, vad säger man? Man är långledig från jobbet för att... .. . jobba? Ibland funderar man på hur man är funtad, egentligen. Nåväl. Var ledig fredag, lördag och söndag. Fredagen gick faktiskt åt till att göra kul grejer som att tvätta mina skolgrejer (mössa, förkläde, slängar, rock, byxor och fixa till skorna) och äntligen städa upp i pärmen och sådär. Tog det med andra ord väldigt lugnt.

Lagade stuvade makaroner och falukorv på kvällen. Jag ORKADE helt enkelt inte engagera mig speciellt mycket mer.

På lördagen gjorde jag lite crepes till lunch, som jag fyllde med en stuvning med lök, morötter, rökt kalkon och lite svamp. Det blev gott. Crepes är en sådan där skön "helglunch"-rätt tycker jag. Dessutom går det att variera med vad man har för rester hemma.

På lördagen var vi hemma hos mamma och pappa, eller "farmor och farfar". Det var mysigt, för det var schysst väder. Vi var först ute och gick en liten prommis och sedan satt vi på deras balkong och fikade. Vi snackade krogkoncept och sådär. Det är kul, för även om det just nu mest är drömmar är det ju ett embryo till någon slags affärsidé, sedan, när det väl är dags att köra något eget...

Så kom till sist söndagen. Det var "middagssöndag" på kåren, så jag hade i fredags blivit tillfrågad om jag kunde "laga lite mat" till församlingen., Det rör sig om ungefär 30 portioner. Jag hade ingen jätteinspiration, så det blev lasagne. Dels för att det inte är så många moment. Dels för att det bara är att köra i ugnen, som tillagningsmetod, så fort man har alla såserna klara och så är det något som faktiskt är rätt gränsöverskridande när det gäller de olika generationerna som finns på kåren.

Gjorde en sallad med lite italienska smaker i, som komplement. Det gick bra och sådär, men när jag kom hem igår var jag helt slut. Hade ont i axlarna efter att ha stått flera timmar i ett för lågt kök och fick begära massage av Fru Värn för att klara kvällen.

Gjorde en ägg och anjovismacka som kvällsmat. Hade ingen kavring, så det blev på danskt rågbröd. Det var helt ok, men kavringen behöver inte känna sig hotad än på ett tag.

Idag VABar jag. Elma har snuva och kan inte gå till dagmamma. Hon r emellertid på bra humör och sådär, så hittills har det mest kännts som en extra helgdag.

Nä - nu skall jag förbereda mig lite inför kvällen, med makaronipudding som middag. Sedan blir det väl att kolla igenom lite vad vi skall göra i skolan i morgon.

Vi hörs.

1 kommentar:

FamiljenFriluft sa...

Tjabba. Jo - blogger har haft bök med databasen och det tog tydligen några dygn att städa upp alla dubbelpostningar som blev under tiden...

Soppor och grytor tror jag förresten är höstens stora trend. Då kommer typ Gondolen och de andra "stjärnkrogarna" att börja servera typ Kalops och löksoppa för 200 spänn tallriken, trust me! Minns var du läste det först.

Chili var det ett tag sedan jag gjorde hemma faktist. Serverar det på jobbet någon gång sådär, varannan månad eller så, men som sagt, det var ett tag sedan jag hade det hemma. Hmm....

Handla något riktigt lyxigt, men billigt, nu, som typ kycklingvingar (som brukar kosta typ 20 spänn kilot) och laga något RIKTIGT ball med. Eller köp en hel fryst kyckling (15 spänn?), stycka den själv, så får du ut flera måltider till dig och frugan (klubbor en dag, bröst en dag, vingar och småtjafs en dag), så får du ju dessutom ett jättefint skrov att koka fond på till nästa potatis och purjosoppa! Kör hårt!

Vi ses.