måndag, februari 14, 2005

Det är måndag morgon, och mitt huvud känns så tungt...

Ja, jag är hemma från jobbet. Hade feber när jag vaknade och ont i lederna, utan att behöva känna efter, så det är bara att vara hemma en dag till och hoppas på att man är feberfri i morgon...

I helgen har jag lagat lite god mat, här hemma, och faktiskt - med pappa - diskuterat årets "Årets kock". För Er som vill veta mer om "Årets kock" kan ni läsa här. Det verkar ha varit en spännande tävling i år, och kul - tycker jag - att de fick i uppgift att göra en lunchrätt på karré som tävlingsuppgift eftersom det är något som kockar i min division faktiskt gör lite då och då.

Igår lagade jag här hemma en favvis på kycklinglårfile:

Kryddiga lårfiléer med apelsinsås och buljongkokt ris.

Du behöver till två portioner:
4 små kycklinglårfiléer
1 dl apelsinjuicekoncentrat
2 msk god vinäger (jag använde mango-balsamicovinäger)
50 g osaltat smör
2 kycklingbuljongtärningar
2 dl ris
4 dl vatten
Salt
Svartpeppar - grovmalen
Rosmarin
Cayennepeppar
Paprikapulver

Gör såhär:

Börja med att sätta såsen. Smör och en buljongtärning i en medelhet sauteuse för smälta ihop. Sedan i med juicekoncentrat, någon dl vatten och balsamicovinäger. Låt sjuda ihop på svag värme.

Sätt sedan på riset. Koka upp, i buljong av den andra buljongtärningen och vatten och låt sjuda i runt 20 minuter. Stänk gärna i lite gurkmeja för färgens skull, ifall du vill ha ett gulare ris. (Det vill jag)

Värm en panna till tämligen het, stek kycklinglårfiléerna i smör, med cayennepeppar, paprika och rosmarin. Låt gå tills de har en gyllenbrun skorpa och är riktigt genomstekta. Deglasera pannan och häll över spadet i såsen.

Red eventuellt såsen med majsstärkelse före servering. Smaka av med salt och grovmalen peppar.

2 kommentarer:

Anne sa...

Mm - det där lät gott. Krya på dig!

FamiljenFriluft sa...

Mmm. Jag tycker att det är rätt gott. Och snabbt går det att göra också - kanske 25 minuter, eller så. Klar favvis till "jag är hungrig och vad skall vi äta"-dilemmat på kvällarna.

Och tack, jag skall krya på mig. Ha en bra alla hjärtans dag, förresten.