fredag, februari 27, 2009

Till CT

CT (som är en tjej som skriver en "kristen" blogg) behöver hjälp med mat som inte är halvfabrikat. Hon undrar också lite om tillsatser i sitt inlägg:

...
Fisk är väl inte preparerat med en massa läskigheter åtminstone? Inte ens den panerade? Fiskpinnar? Och fiskgratäng? Kycklingdelarna borde väl kunna passera obemärkt?
...


Ok, såhärva - fisk är lurigt. Fisk som på något sätt är processad (rökt lax, gravad dito, fiskpinnar, färdiga fiskgratänger etc.) innehåller i princip ALLTID olika tillsatser. En del av dessa är säkert inte farliga. En del av de här tillsatserna har i princip som enda kriterium för att få finnas i livsmedel att de inte dödar den som äter dem. Att äta klarlack (gravad lax) är kanske inte det man helst av allt vill och således. Ju "närmare ursprunget" du kan komma med dina fiskinköp (köp färsk hel fisk eller fryst dito) desto bättre.

Vad det gäller kyckling har jag skrivit det förr och kommer att skriva det igen - köp hel kyckling, lär dig stycka den och stycka själv. Då VET du att det inte är något konstigt i något av det du äter. Dessutom är det väldigt, väldigt, väldigt, väldigt ekonomiskt. (En ensam kyckling ger fyra måltider till två personer, utan något som helst problem. Kolla lite här på bloggen för schyssta recept! :-) )

Det finns en massa saker att tänka på när det gäller "mat från grunden" och frågan är hur "från grunden" man vill vara. Och hur du t.ex. skall kontrollera att dina morötter, som du köper kravmärkta aldrig kommit i kontakt med en giftbesprutad dito, innan de hamnat i butiken? Frågan är var man själv sätter sina gränser, hur man själv vill göra.

Jag har egentligen en rätt avslappnad attityd mot t.ex. tillsatser, men jag tänker mer och mer på att inte t.ex. proppa barnen på min förskola fulla med natriumglutamat och sådana där eländiga färgämnen...

Samtidigt är jag i själv i princip beredd att äta vad som helst (även om det teoretiskt skulle kunna förkorta mitt liv) bara för att det är gott. Din kropp är inte ett tempel. Det är en nöjespark!

--

EDIT:

Kom på en idé jag nästan tycker är genial själv, efter ett tag ha tänkt på det här med "snabbmat" i färdigform. Släng ut din micro! Då har du inget att värma dina "TV-dinners" i. Köp en tryckkokare i stället! Då gör du långkok till snabbmat - du får i dig rätt grejer, kan laga mat från grunden fast du sparar tid. Kalops, indiska currygrytor osv. är nere på bara några minuters koktid. Tryckkokare är "da sheezneez" som det hette för några år sedan, på Hip-Hop-svenska...

6 kommentarer:

Livet på den mörka sidan sa...

" Det är en nöjespark " I dö löööve it!

Anonym sa...

Jag har hört att DU har en mikro på jobbet. Själv är jag också lite fäst vid min egen... Lätt hänt för den som oftast äter en, max två portioner åt gången. Men idén är god.

Charlotte Thérèse sa...

Tack för specialinlägg utifrån min
fråga...!

Micron behåller jag gärna - men tryckkokare lät ju suveränt!

Tar gärna emot recept på god och enkel mat. Hoppas du postar lite mer sånt här!

Det hela väcktes utifrån en tanke på vad som finns i t.ex. korv. Allt de mal ner där för att det inte ska synas vad det varit. Sånt man aldrig skulle äta om man visste.

Då föddes önskan att veta vad jag äter.

Skippar helst konstiga kemiska tillsatser också.

Klarlack! I laxen? Det som jag ätit så många gånger. (Brukade vara extrapris i en affär nära där jag bodde förut.) Kanske kan lacka om köksstolarna med "begravd" lax då?

Även kristna behöver äta ibland - t.o.m. under fastan... ;-)

Min blogg innehåller för övrigt allt möjligt, den är inte särskilt enkelspårig - jo, kanske lite väl insnöad på humor - titta gärna in!

Och rösta gärna på en katthumorbok som deltar i Bok-SM!

(Opanerat röstfiske pågår...)

KARLAVAGNEN sa...

Hehe mitt motto! Nöjespark...

Åååh, okay ska skylla på dig att jag köper tryck-kokare nu.

KARLAVAGNEN sa...

Ps: äger ingen mikro.

FamiljenFriluft sa...

Lyxpiraya: Tack. *rodnar*

O: Micro är jättebra, men om man nu vill äta mat från grunden och/eller slippa färdiglagat - utan micro mindre färdiglagat. Det finns tillfällen (när man lagt köttfärs i frysen dag före användning, t.ex.) när en micro är oumbärligt. :-)

Charlotte Therese: Mmm. Jag kommer med lite nya recept snart, när jag lyckats fixa till något slags kameramöjligheter. Recept utan bilder är oftast inget roliga.

Karlavagnen: Ja, skyll på mig! Det gör nästan alla i min omgivning. Jämt. :-) Jag brukar se mig själv som "inspiratör" :-)