lördag, november 05, 2005

Husmansdag med gourmetavslutning

Elma och jag är sjuka. Vi har snuva och feber bägge två och har inte sovit så mycket i natt. Elma vaknar hela tiden när hon hostar och hon sover hos mig i sängen, för att jag är så nojig med hennes andning. Förra hösten hade Elma kikhosta och slutade att andas vid ett par tillfällen och blev blå i ansiktet, så jag blir jättenojig så fort hon är lite snorig...

Nåväl. Eftersom vi bägge varit dåliga ett par dagar har det blivit enkel husmanskost för hela slanten. Grejer som bara kräver att man skär något i bitar och sedan ställer det i en gryta på spisen eller i ugnen utan att man behöver kolla till det.

Så härom dagen gjorde jag Boeuf Bourguignon, min favoritgryta, skulle man nog kunna säga. Den blev, som vanligt, väldigt god.

Idag blev det resterna av nämnda gryta till lunch och så gjorde jag kålpudding till middag, något som jag faktiskt inte brukar göra så ofta. Det senaste året har jag gjort det hemma kanske en eller två gånger. På jobbet har jag det på menyn lite oftare.

Ikväll, för att det var lördag, har jag i alla fall varit gourmet-aktig och gjort chiliaîoli att dippa i. Lördagsgodis för vuxna!

Inga kommentarer: