tisdag, maj 24, 2005

I wanna rock n roll all night and party every day

(Rubriker på hårdrockstemat fortsätter)...

Har jobbat helgen och således jobbat själv. Det har varit bra. I torsdags frågades om jag inte kunde hitta på någon bra efterrätt till söndagen, som kändes lite festligare - "Du kanske kan baka något gott?...", så det blev att sätta sig ned och tänka lite.

Jag är alltså ökänt dålig för mitt patisserie-arbete. Det finns helt enkelt få saker jag är så dålig på i kök som bageri och efterrätter. Ok - jag kan vispa ihop en hyffsad chokladmousse, eller dekorera tårtor eller så, men när det kommer till att verkligen behöva BAKA något blir det ofta inte riktigt bra.

Således blev det att dra fram ett gammalt ess ur rockärmen - Tarte tatin - den gamla klassiska franska uppochnedvända äppelkakan. Enkelt, med mördegsbotten (eller topp, eller hur man vill se det) och sedan karamell på smör och socker till äpplena. Dessutom ser hela grejen rätt cool ut när den är färdig (och ett faktum att också ta i beaktande är att den tar kanske en halvtimma att göra - vilket är SNABBT när jag håller på med bageri - jag är som sagt RIKTIGT dålig) kändes den som ett självklart val.


Min tarte tatin har ett recept som ser ut typ:

mördeg:
125 g smör
4 dl vetemjöl
1 dl grädde
en liten nupa salt (kryddmått?)
1 ägg

Blanda till en jämn deg. Tillsätt mjölet i små doser. Lätt som en plätt.

Sedan behövs det 3 äpplen och socker och lite mer smör.

Gör såhär:

Ta fram en springform och smära både ringen och botten på den. Täck botten med ett tunt lager strösocker.
Skala och kärna ur äpplena och skär sedan dessa i vackra bitar och lägg dem i ett dekorativt mönser på botten av pajformen. Täck dessa med lite mer socker.

Här kan man, om man vill lyxa till det lite pudra lite ingerfära och färsk rosmarin på äpplena, men det hade jag inte på jobbet, så jag hoppade över det.

Kavla ut mördegen tunt, så att den skulle täcka botten på formen. Pensla degen med en uppvispad äggula.. Lägg degen över äpplena, så att den sluter tätt på insidan av ringen, med äggulan nedat (mot äpplena alltså). Skär bort eventuellt överflöd från botten. Den skall vara slät och snygg.

Skjuts in i ugnen på 200 grader i ungefär 20 minuter. Kolla när botten ser lite gyllenfärgad ut.

Ta ut kakan och lossa försiktigt ringen till spännformen. Vänd upp kakan på en tallrik. Lägg eventuella äppelbitar och karamell tillbaka på kakan med hjälp av en stekpincett - smält socker är MYCKET varmt. Servera med vaniljgrädde, vaniljglass eller en kall marsan.

Voila!

Jag vet att jag lovat mer "köksslang", men jag orkar inte idag, så det får komma nästa gång jag skriver, i stället. Ha det bra så länge.

Inga kommentarer: