lördag, maj 21, 2005

Back in black...

Ja, eller egentligen i vit klädsel, men ändå...

Det har hänt så mycket på sistone.

Dels har Elma, min dotter, fyllt ett år och till då bakade jag faktiskt (jo, faktiskt!) och gjorde bl.a. tårta och fixade till både kardemumma och kanelbullar, som min fru påbörjat.

Annars har jag bl.a. haft ett till cateringjobb, då jag i och för sig bara skulle göra potatisgratäng till en fest, men ändå. Kul var det.

På jobbet har vi varit igenom en jättekonflikt, en av de andra kockarna och jag. Jag tänker inte skriva så mycket mer om det än att vi behövt ha ett möte med ledningen och där vi till sist fick ta in hjälp utifrån (av professionell handledare) för att kunna diskutera med varandra utan att gå till personangrepp.

Markus på jobbet och jag gjorde förresten en lista på våra favoritprylar i köket och kom fram till en "topp 5" som för den här veckan ser ut som:

5: Släng - den där handduken man har i förklädet, ni vet?
4: Sauteuse
3: Ballongvisp - hur skall man annars kunna vispa bra såser?
2: Stekpincett
och inte särskilt överraskande
1: En vass kniv.

Hur ser din lista ut?

Har förresten fått mail om att jag använder för mycket "fackspråk" utan att förklara vad alla grejer är, så - här kommer en liten snabb ordlista i "restaurang-lingo". Del 1 i en obestämd mängd i serien:

"Lär dig prata som en kock"

Del 1: Personal på restaurangen.

Givetvis skiljer det sig från restaurang till restaurang och kök till kök, men några generella regler gäller ändå:

Hovmästaren är alltid "pingvinen", eftersom han är den kanske enda som kan förväntas vara klädd så att han liknar en sådan.
Servitörer är ofta "ardenner" eller "åsnor" eftersom de är bärdjur. Givetvis är det bättre att vara "ardenner" (bra servitör) än åsna - go figure.
Givetvis blir således servitriser "kameler" - lastdjur med två pucklar. Enkelt.
Diskare är oftast "pärldykare" eller "lödderkuskar", medan kockar är allt ifrån "salladsslav (kallskänk/garde-manger), "Såspelle" (Saucier), "Grillarjävel" alternativt "napalmkusk" för grillardin och så vidare. Nyanställdra eller köksskolelever är alltid "prao" eller "alu".

Nästa gång skall vi gå igenom en restaurangs uppbyggnad.

Tills dess - håll knivarna vassa och slängarna välstrukna.

1 kommentar:

Elin sa...

Finns det öknamn för matgästerna också?! :)