tisdag, mars 22, 2005

Mamma 60 och Chiliaïoli

Jahaja. Igår fyllde mamma 60. Och i lördags firade vi henne (eftersom hon och pappa åkte till Rom igår). Jag hade köpt en kurs - gourmetmatlagning "havets läckerheter" - på medborgarskolan till henne eftersom hon är nästan lika intresserad av mat som jag själv. Givetvis fick den övriga familjen vara med och betala på ett varsitt hörn. :-)

Själva festen var på "Nordens Ljus" - en pråm nedanför nationalmuséum. Det var trevligt och kändes lagom festligt och sådär mysigt som det blir när bara människor som tycker om en samlas. Kul. Maten var dock "sådär" tycker jag. Det var en buffé, med framförallt olika sallader, röror och så några smårätter. Jag åt framförallt gubbröra, som jag gillar (liksom allt annat, nästan, som innehåller anjovis) och så någon couscousrätt med oliver, någon kycklingröra och så sådan där kikärtsröra, som jag nu har glömt vad den heter. Inte Tahini, utan den andra... Ni vet...? Hoummus, va? Nåväl.

Som ni ser var det "rätt spretigt", med pastasallader, inkokt lax, rörorna ovan, couscous och rätter som gräddstuvad pytt och potatissallad på samma bord, men alla blev mätta, så det får nog räknas som rätt lyckat ändå, även om jag saknade "proffesionell stringens och tydlig linje" på menyn...

Igår skulle jag göra av med kycklinglårfiléerna jag inte gjort av med i torsdags, så jag stekte dem i lite smör och kryddor (salt, peppar, rosmarin och paprika) och gjorde potatisklyftor till. Eftersom jag inte hade några uppslag på sås till blev det en halvimproviserad tomat- och chili-aïoli enligt följande:

Två äggulor
En ordentlig sked fransk senap
Ungefär dubbelt så mycket vinäger
Lite citronsaft
4 dl rapsolja
En nypa salt
tre finhackade vitlöksklyftor
Två matskedar tomatpuré
En halv dl. thai-chilisås

Rör ihop alla ingredienser utom tomatpuré och chilisås till en majonnäs. Vispa tills du har stora biceps. Tillsätt tomatpuré och thai-chilisås. Låt stå i kylen i minst en halvtimma.

Det blev riktigt gott, faktiskt. Och kul med en kall sås till kyckling och klyftpotatis, tyckte jag.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du har inte slutat vispa ännu, alltså? ;)

FamiljenFriluft sa...

Anonymous: Jag har GIGANTISKA biceps! :-)

Anonym sa...

Hmmmm, jag har sett dom...........Gigantisk kan lämpligen slås upp i ordbok